Veelgestelde vragen over Nieuw Legmeer voor ondernemers

Bent u ondernemer? Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen rondom de transformatie van het bedrijventerrein Legmeer naar de woon-werkwijk Nieuw Legmeer.

Vragen over de transformatie

Het bedrijventerrein Legmeer is gebouwd in jaren 70 en 80 aan de rand van de gemeente. Het ligt nu tussen verschillende woonwijken. Veel van de gebouwen zijn verouderd en voldoen niet meer aan de eisen van nu, en de toekomstige eisen op gebied van duurzaamheid.

In het hele land is er grote behoefte aan woningen. Ook in de gemeente Amstelveen. De schatting is dat er in periode 2017-2040 ongeveer 230.000 woningen in de Metropoolregio Amsterdam bij moeten komen om te voldoen aan de extra vraag van mensen die in de regio willen komen wonen. Dit staat nog los van het tekort dat er nu al is op de woningmarkt. De gemeente wil onder andere starters en jonge gezinnen de kans geven om in Amstelveen te blijven en ouderen om in een comfortabel appartement te wonen.

Legmeer is nog de enige locatie binnen de bebouwde kom waar uitgebreide woningbouw voor verschillende doelgroepen mogelijk is. Het Luchthaven Indelingsbesluit (LIB) zit hierbij niet in de weg voor dit gebied.

Dat kunnen we nu nog niet zeggen. Het bedrijventerrein is in het bezit van een groot aantal eigenaren. In de Herziene Ontwikkelvisie Legmeer 2024 staat hier meer informatie over.

De transformatie gaat inderdaad overlast geven. Dit geldt voor zowel de (toekomstige) bewoners als voor de bedrijven die actief zijn en/of blijven in Legmeer. De verkeersstromen voor het bouw-, werk- en woonverkeer scheiden we zo veel mogelijk en de bouw voeren we uit in verschillende fases. 

Ja, de gemeente is onder andere eigenaar van het Afvalbrengstation en de gemeentewerf. In de rest van Legmeer heeft de gemeente geen eigen grond, behalve de openbare ruimte zoals wegen, groen en water. 

Er zijn meer dan 130 eigenaren (waaronder gemeente Amstelveen) en het gebied kent meer dan 200 bedrijven en instanties. Al deze eigenaren, ondernemers en huurders van de bedrijfspanden hebben hierin verschillende belangen. 

We verwachten in 2026 met de bouw te starten. 

Dat is niet precies te zeggen, maar we schatten zo’n 15 jaar. 
 

Het is de bedoeling om beide gemeentelijke instellingen te verhuizen naar het nieuw te bouwen Bedrijvencentrum Amstelveen Zuid (BTAZ)
 

Vragen over de wijk Nieuw Legmeer

De wijk is op papier verdeeld in 21 gebieden, omdat Nieuw Legmeer te groot is om in 1 keer te ontwikkelen. Deze gebieden, ook wel ontwikkelclusters, zijn bepaald op grond van de huidige wegenstructuur en andere fysieke grenzen en bestaan uit een mix van wonen, werken en voorzieningen. Elk cluster krijgt haar eigen spelregels en voorwaarden (het clusterpaspoort). Dit clusterpaspoort zal worden opgesteld na het stedenbouwkundigplan. 

In 2021 is de gemeente met de eigenaren van de grond/panden en andere partijen in gesprek gegaan om gezamenlijk tot een haalbaar plan te komen. En stap voor stap te bouwen aan de transformatie naar een woon-werkwijk. De door de gemeenteraad vastgestelde Herziene Ontwikkelvisie Legmeer 2024 en de vrijgegeven concepten beeldkwaliteitsplan, programmatisch kader en de Leidraad duurzaam bouwen zijn de basis van deze overleggen. 

De meeste bedrijven komen op de begane grond, maar er zijn ook bedrijven of kantoren op (meerdere) verdiepingen mogelijk.

De gemeente wil graag dat Nieuw Legmeer een bereikbare woon- en werkwijk wordt. De halte Sacharovlaan wordt bijvoorbeeld dé belangrijkste (toekomstige) overstaphalte van Amstelveen-Zuid. Hier stap je over van de Amsteltram naar de R-Net bussen tussen Aalsmeer-Amstelveen Busstation-Amsterdam en omgekeerd. De halte Sacharovlaan wordt zo een zogenaamde mobiliteitshub, waar meerdere vervoerswijzen en functies samenkomen. 

Op straat komen een paar laad- en losplekken voor bijvoorbeeld pakketbezorging of verhuizingen of voor halen en brengen bij de school. De bezoekers kunnen (net als bewoners) parkeren in de parkeergarages. 

Daar gaat de gemeente niet over. Waarschijnlijk is het mogelijk om werkruimte zowel te kopen als te huren. Dit hangt af van de ontwikkelende partij of de eigenaar van de grond. 

De gemeente blijft in gesprek met de marktpartijen over de ontwikkeling van Nieuw Legmeer. In mei en juni van 2024 was participatietraject over het voorlopig ontwerp Stedenbouwkundig Plan. In Q4 2024 wordt naar verwachting een definitief Stedenbouwkundig Plan en businesscase opgesteld en voorgelegd aan de gemeenteraad. In Q4 2025 wordt vervolgens het omgevingsplan (onder andere met een exploitatieplan/kostenverhaalregels en een definitief beeldkwaliteitsplan) voorgelegd aan de gemeenteraad.