Uw zorgen om iemand melden

Algemeen

Niet iedereen die hulp nodig heeft, wil of durft daarom te vragen. Het kan gaan om iemand die geen hulp ontvangt, terwijl hij of zij ernstige problemen heeft. Of iemand die verward of agressief gedrag vertoont. Ook kan het gaan om mensen die zichzelf of hun huis ernstig verwaarlozen. Maakt u zich zorgen om iemand in uw omgeving? Neem contact op met het Advies- en Meldpunt Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ).

Dit moet u weten

  • Voordat u uw zorgen meldt, kunt u eerst zelf naar de persoon toe gaan en vragen of deze hulp nodig heeft. Neem eventueel iemand mee als dit een beetje spannend voelt 
  • Het Advies- en Meldpunt Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) van de GGD Amsterdam-Amstelland is 24 uur per dag bereikbaar via telefoonnummer 020 555 55 55
  • Iedereen kan een melding doen (familie, buren, professionals) 
  • U kunt niet anoniem melden, maar u kunt wel anoniem blijven. Uw naam is dan geheim voor de persoon over wie de zorg gaat 
  • Het Advies- en Meldpunt OGGZ werkt nauw samen met uw gemeente. De medewerkers luisteren naar uw zorg en maken de inschatting of er meteen iets moet gebeuren of niet. Bij een acute situatie zal het Advies- en Meldpunt OGGZ direct handelen. Als er geen sprake is van een acute situatie, dan wordt de melding doorgestuurd naar het Sociaal team van uw gemeente 
  • Handig om te weten: er is een verschil tussen een zorg delen of woonoverlast ervaren. Ervaart u overlast van buren of heeft u ruzie met uw buren, dan doet u een melding van woonoverlast
  • Het Advies- en Meldpunt OGGZ is gekoppeld aan het landelijk Meldpunt Zorgwekkend gedrag. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid

Na uw melding

Het Sociaal team zoekt contact met de persoon waar de zorg over gaat. Zij kijken wat er aan de hand is en wat er eventueel aan hulp ingezet kan worden.  

U krijgt hiervan geen terugkoppeling, omdat wij geen gegevens kunnen delen zonder toestemming van de betreffende persoon.