Uitkering aanvragen als oudere, arbeidsongeschikte zelfstandige (IOAZ)
Algemeen
U bent 55 jaar of ouder en u bent als zelfstandige gestopt met uw eigen bedrijf, of u wilt bijna stoppen. Als uw inkomen niet genoeg is om van te leven, kunt u misschien een IOAZ-uitkering krijgen.
Tijdens het gesprek
Een medewerker van het Sociaal loket bespreekt met u uw situatie. Heeft u recht op een IOAZ-uitkering? Dan ontvangt u een link naar het aanvraagformulier. Ook kijken we samen of er nog meer uitkeringen en toeslagen zijn waar u recht op heeft.
Dit heeft u nodig
- Een geldig paspoort of identiteitskaart
- Gegevens over uw (gezins)inkomen, uw vermogen (zoals huis, auto of spaargeld) en opgebouwd pensioen
Dit moet u weten
U kunt een IOAZ-uitkering aanvragen in de volgende situatie:
- U bent 55 jaar of ouder, maar heeft nog niet de AOW-leeftijd bereikt
- U stopt uiterlijk 1,5 jaar na de aanvraag van de IOAZ-uitkering met uw onderneming
- U voldeed met uw bedrijf elk jaar aan het urencriterium van de Belastingdienst
- U werkte minstens 10 jaar als zelfstandige in Nederland. Of u werkte de laatste 3 jaar als zelfstandige en daarvoor 7 jaar in loondienst in Nederland
Voor alle voorwaarden zie de website van de Rijksoverheid.
Hoeveel u krijgt
De IOAZ-uitkering vult uw (gezins)inkomen aan tot bijstandsniveau. De hoogte van uw uitkering hangt af van:
- Uw (gezins)inkomen en eigen vermogen
- Het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd
- Als u met meer mensen in huis woont, kunt u de kosten voor levensonderhoud met elkaar delen. In dat geval krijgt u een lagere uitkering. Inwonende kinderen tot 21 jaar, studenten en huurders tellen niet mee voor deze kostendelersnorm(rijksoverheid.nl)
Hoelang u dit krijgt
U ontvangt de IOAZ-uitkering zo lang uw situatie er recht op geeft. Geef wijzigingen in uw situatie, zoals een verandering in uw inkomen, daarom altijd direct door aan de gemeente. Zo voorkomt u dat u te veel ontvangen uitkering moet terugbetalen.
Anders regelen
U kunt ook een afspraak maken via telefoonnummer 020 540 49 11. Onze medewerkers van het Sociaal loket helpen u graag verder. Ook met andere vragen over werk en inkomen. Meer informatie vindt u op de pagina Sociaal loket.
Aanvullende hulp en advies
Voor hulp bij het aanvragen of het invullen van het formulier kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café of het spreekuur van Sociaal Steunpunt Amstelveen.
Heeft u behoefte aan onafhankelijk advies? Neem contact op met de cliëntondersteuners van MEE Amstel en Zaan via telefoonnummer 020 512 72 72. Deze hulp is gratis.