Registratie bij gemeente Amstelveen

Algemeen

Vluchtelingen zijn verplicht zich in te schrijven bij de gemeente waar ze wonen. Zo komt u in de Basisregistratie Personen (BRP) en krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer is nodig om een bankrekening te openen of gebruik te maken van voorzieningen zoals medische zorg en onderwijs. Voor inschrijving is een afspraak nodig, deze kunt u telefonisch maken.

Dit moet u weten

Inwoners van Oekraïne met een biometrisch paspoort kunnen zonder visum vrij reizen naar de Europese Unie en hier 90 dagen verblijven. Die periode wordt verlengd als dat nodig is. Meer informatie vindt u op de pagina Aankomst, registratie en verblijf van vluchtelingen uit Oekraïne

Na uw inschrijving

Nadat u zich heeft ingeschreven bij gemeente Amstelveen, bent u verplicht een bewijs van verblijf in Nederland aan te vragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Daarvoor moet u een afspraak maken bij de IND. U krijgt dan een bewijs van verblijf. Dit is een sticker of een pasje.  

Hoe u een afspraak maakt, leest u op de website van de IND

Belangrijk na aanvragen bewijs van verblijf: DigiD  

Zodra u een bewijs van verblijf (sticker of pasje) heeft, is het belangrijk dat u een DigiD aanvraagt. Met een DigiD kunt u digitaal zaken regelen met de overheid.