Organisatiestructuur

In de gemeente Amstelveen en Aalsmeer zetten ruim 1.200 medewerkers zich in voor ruim 128.000 inwoners. Zij doen dat in opdracht van beide gemeenteraden en colleges van burgemeester en wethouders, onder leiding van de algemeen directeur Amstelveen-Aalsmeer. In Aalsmeer wordt nauw samengewerkt met de kernorganisatie Aalsmeer (KOA).

De ambtelijke organisatie van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer noemen we de AA-organisatie. Op deze pagina vindt u informatie over de organisatiestructuur van de AA-organisatie. Kijkt u op de website van Aalsmeer voor meer informatie over de organisatiestructuur van de kernorganisatie van Aalsmeer.

Ambtelijke organisatie (AA-organisatie)

De ambtelijke organisatie bestaat uit een directie met daaronder drie domeinen. Dit zijn het sociaal domein, het fysiek domein en het domein in- en externe dienstverlening. De 3 domeinen bestaan uit in totaal 15 afdelingen, elk met hun eigen taken en verantwoordelijkheden. Binnen de afdelingen werken er verschillende teams.

De medewerkers van de AA-organisatie zijn er om inwoners en ondernemers in Amstelveen en Aalsmeer goede gemeentelijke dienstverlening te bieden. Zij voeren de ambities van het politieke bestuur in beide gemeenten uit.

De directie van de AA-organisatie 

De gemeentesecretaris en een tweede directeur vormen samen de directie. Elke directeur heeft een aantal afdelingen en opgaven in portefeuille. 
 

Directie van de AA-organisatie

  • Veiligheid en Handhaving
  • Sociale Samenleving
  • Control
  • Financiën
  • Human Resource Management
  • Automatisering en Informatiemanagement
  • Publiekszaken
  • Grote Projecten

Kijk voor meer informatie op de pagina gemeentesecretaris Bert Winthorst.

  • Projecten en Advies
  • Centrale Beheertaken
  • Wijkbeheer
  • Stedelijke Ontwikkeling
  • Nieuw Legmeer
  • Jeugd en Onderwijs
  • Sociale Voorzieningen
  • Werk en Inkomen 
  • Zorgvlied
  • Services

Domein in- en externe dienstverlening

De afdeling Automatisering en Informatiemanagement voorziet de organisatie van betrouwbare en veilige ict-voorzieningen en ondersteunt bij het optimaal vastleggen en ontsluiten van informatie binnen de gemeente. 

De afdeling bestaat uit 5 teams:

  • Advies en Projecten
  • Basisinformatie
  • Applicaties
  • Informatievoorziening
  • Infrastructuur en Servicedesk

Deze afdeling zorgt ervoor dat het personeelsbeleid past en bijdraagt aan de organisatiestrategie.  De afdeling is ook verantwoordelijk voor het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent. 

De afdeling bestaat uit 3 teams:

  • HR Advies, Arbo en verzuim en Recruitment en Mobiliteit
  • Beleid en Organisatieontwikkeling 
  • Servicedesk HRM en Salarisadministratie

Binnen Publiekszaken draait het om contacten met inwoners aan de balie, per telefoon of digitaal.

De afdeling bestaat uit 2 teams: 

  • Burgerzaken: afgifte documenten, basisregistratie personen, adresonderzoek, immigratie en inburgering en burgerlijke stand
  • Publieksinformatie: Klant Contact Centrum, receptie en webcare

De afdeling Financiën geeft gevraagd en ongevraagd advies op de financiën. De afdeling richt zich op bestuurlijk en strategisch advies en stelt de documenten van Planning en Control (Begroting, Jaarrekening) op en zorgt voor het betalingsverkeer.

De afdeling bestaat uit 4 teams:

  • Financieel advies
  • Financieel beheer
  • Gemeentebelastingen
  • Inkoop en Aanbesteding

De afdeling Services bestaat uit 3 teams:

  • Facilitaire zaken: zorgt voor het huishouden binnen de organisatie en is verantwoordelijk voor veel dagelijkse ondersteunende taken
  • Communicatie: draagt zorg voor de communicatie binnen en buiten de organisatie. Waaronder het onderhouden van perscontacten en de website en het inrichten van participatie
  •  Juridische zaken: ondersteunt de organisatie bij het oplossen van juridische vraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan het behandelen van bezwaar- en beroepszaken

Concerncontrol houdt toezicht en geeft objectief advies aan het management, de directie en het bestuur. Dit gaat over hoe (financiële) zaken op een juiste, efficiënte en effectieve manier worden ingericht en uitgevoerd, met de risico's die daarbij horen.

Sociaal Domein

Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder hulp niet redt, valt onder de Participatiewet. Naast de uitvoering van de Participatiewet, valt ook de noodopvang en de huisvesting van statushouders onder de verantwoordelijkheid van deze afdeling. 

De afdeling Werk en Inkomen (inclusief begraafplaats en crematorium Zorgvlied) bestaat uit 8 teams:  

  • Klantmanagers 
  • Werkplein AA 
  • Uitkeringsadministratie, Terugvordering en Verhaal
  • Beleid, Contractmanagement en Control
  • Vluchtelingenopvang Oekraïne 
  • Klantcontact (Zorgvlied)
  • Terreinbeheer (Zorgvlied)
  • Uitvaarten (Zorgvlied)

De afdeling Sociale Voorzieningen richt zich op de Wet maatschappelijke ondersteuning, bijzondere bijstand en minimaregelingen, urgente woonzaken en schuldhulpverlening.  Inwoners krijgen professionele hulp om (weer) zelfstandig mee te kunnen doen in de samenleving.

De afdeling bestaat uit 4 teams: 

  • Minimaregelingen en urgente woonzaken
  • Balans schuldhulpverlening 
  • Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)
  • Sociaal loket

De afdeling Jeugd en Onderwijs voert taken op het gebied van jeugd en onderwijs uit. Jeugd is onder te verdelen in jeugdwelzijn, jeugd en veiligheid, jeugdgezondheid en jeugdhulp. Onderwijstaken gaan onder meer over leerplicht en voortijdig schoolverlaten.

De afdeling bestaat uit 4 teams: 

  •  Jeugdhulpverlening: verwijzingen en advies jeugdhulp 
  • Jeugd en Gezin: ondersteuning en advies
  • Jeugdbegeleiding: jongerenwerk, leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten en straf- en zorgregisseurs
  • Beleid Jeugd en Onderwijs 

De afdeling Sociale Samenleving bestaat uit 2 teams:  

  • Sociaal Team: is er voor meervoudig problematiek in complexe gezinssituaties. Dit team helpt inwoners bij meerdere (zeer) ingewikkelde problemen en richt zich vooral op inwoners die beperkt of niet zelfredzaam zijn
  • Team Samenleving: voert beleidstaken uit op het gebied van Zorg, Welzijn en Sport, Kunst en Cultuur en het Subsidiebureau.
     

Fysiek Domein

De afdeling Stedelijke Ontwikkeling werkt aan ruimtelijke plannen of uitbreiding voor Amstelveen en Aalsmeer. De afdeling geeft breed advies over stedenbouw, landschap, welstand, planeconomie, wonen, duurzaamheid, milieu en economische zaken.

De afdeling bestaat uit 4 teams: 

  • Omgevingsbeleid 
  • Economie en Duurzaamheid 
  • Omgevingsplan en Vergunningen 
  • Projecten, Planeconomie en Grondzaken 

Afdeling Wijkbeheer draagt bij aan een leefbaar milieu en een veilige woon-, werk- en leefomgeving. Dit doet ze door de openbare ruimte en de daarin aanwezige voorzieningen op een duurzame manier schoon, veilig en mooi te houden.  

De afdeling bestaat uit 6 teams:

  • Wijkteams (4 in totaal)
  • Tractie en bomen 
  • Grondbank

De afdeling Veiligheid en Handhaving bevordert de veiligheid en leefbaarheid. Ze doet dit door toezicht te houden op de naleving van wet- en regelgeving en deze te handhaven. Onder andere door de inzet van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's).

De afdeling bestaat uit 3 teams: 

  • Handhaving Openbare Ruimte
  • Omgevingstoezicht en Handhaving
  • Openbare Orde en Veiligheid

De afdeling Centrale Beheertaken helpt bij een veilige en duurzame leefomgeving door de openbare ruimte schoon en overzichtelijk te houden.

De afdeling bestaat uit 5 teams: 

  • NES: natuur- en milieueducatie, speelboerderij Elsenhove en schooltuinen
  • Afvalbeheer 
  • Wagenparkbeheer en magazijn
  • Infrabeheer 
  • Stedelijk Afvalwater en Riolering
     

De afdeling P&A geeft advies over projecten in de Openbare Ruimte, Vastgoed en Parkeren. Daarnaast is ook de uitvoering van het betaald parkeren onderdeel van de afdeling.

De afdeling bestaat uit 5 teams:

  • Beleid en Advies Buitenruimte
  • Projectbureau
  • Bedrijfsbureau
  • Vastgoed
  • Parkeren