Veelgestelde vragen over Nieuw Legmeer voor omwonenden en (toekomstige) bewoners

Woont u in de buurt van het bedrijventerrein Legmeer of ben u (toekomstig) bewoner? Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen rondom de transformatie van het bedrijventerrein Legmeer naar de woon-werkwijk Nieuw Legmeer.

Vragen over woningen

Nee, op dit moment is het nog niet zover. Zodra dit wel kan, maken ontwikkelaars dit bekend via verschillende kanalen. De gemeente speelt hierin geen rol. 

Er is onderzoek gedaan naar de woondruk onder de 50 grootste gemeenten in Nederland. Daaruit blijkt dat binnen Amstelveen de vraag naar woningen ruim 50% hoger ligt dan het woningaanbod dat er is. Met dit percentage staat Amstelveen bovenaan de ranglijst. De schatting is dat er in periode 2017-2040 ongeveer 230.000 woningen in de Metropoolregio Amsterdam bij moeten komen voor mensen die in de regio willen komen wonen. Dit staat nog los van het tekort dat er nu al is op de woningmarkt. De transformatie van het bedrijventerrein naar Nieuw Legmeer helpt om de woondruk te verlagen. 

Er komen 4.400 woningen met een verdeling van 20% sociale huur, 40% koop of huur betaalbaar voor mensen met een gemiddeld inkomen en 40% koop of huur voor mensen met een hoog inkomen. 

In de door de gemeenteraad in 2020 vastgestelde Ontwikkelvisie gingen we uit van ongeveer 3.000 woningen. Het bleek financieel niet haalbaar. Dit komt onder andere door de stijging van de energieprijzen, de sterk gestegen inflatie en de invloed ervan op de bouwkosten.

Dat kan, door slimmer gebruik te maken van de ruimte in het plangebied. We maken nu gebruik van ongeveer 85% van de ruimte binnen de bebouwingsmogelijkheden op een ontwikkelcluster, dat was eerst lager. Nog zo’n 30% van het totale ontwikkelcluster blijft onbebouwd. Ook blijkt er veel minder behoefte aan kantoren in het gebied waardoor meer ruimte voor woningen ontstaat. Ook worden de woningen iets compacter. Het gebied wordt niet groter, de gebouwen worden niet hoger, de hoeveelheid groen in de openbare ruimte en het aantal voorzieningen worden niet minder. 

De beelden uit het concept Beeldkwaliteitsplan zijn alleen bedoeld om een idee te krijgen. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Naar aanleiding van de Herziene ontwikkelvisie Legmeer 2024 en het stedenbouwkundigplan wordt het concept Beeldkwaliteitsplan geactualiseer

In de herziene Ontwikkelvisie wordt de verdeling na vaststelling in de gemeenteraad 20%-40%-40% (sociaal-midden-duur). Dit was eerst 20%-45%-35% (sociaal-midden-duur). Een verdeling met meer sociale woningen bleek financieel niet haalbaar. Wel konden we het percentage sociale woningen gelijk houden. In combinatie met de ophoging van het totaal aantal woningen van 3.000 naar 4.400, komen er dus in absolute aantallen meer sociale woningen. Zo voldoen we aan de grote vraag naar dit type woningen in Amstelveen. 

Nieuw Legmeer wordt een wijk voor jong en oud. Daar horen verschillende woonwensen en type woningen bij. Dus zowel hoogbouw (maximaal 6 bouwlagen met hoogteaccenten) als laagbouw (4 lagen).  

We verwachten dat de bouw (1e paal in de grond) start in 2026. Wanneer de 1e huizen opgeleverd worden, hangt af van verschillende factoren zoals het bouwtempo en de weersomstandigheden. 

In de gemeente geldt de zogenaamde zelfbewoningsplicht: je bent dan verplicht om er zelf te wonen. Kijk voor meer informatie op de Woonagenda Amstelveen 2020-2023

Ja, we mogen volgens de huisvestingswet 50% van de woningen reserveren voor inwoners van Amstelveen. De koopwoning waar interesse in is, mag dan niet duurder zijn dan € 435.000. Dat is de grens waar de koper een Nationale Hypotheek Garantie voor kan krijgen. 

Het Rijk helpt en moedigt gemeenten aan om de woningbouw te versnellen. Dat doen ze bijvoorbeeld met de Woningbouwimpuls (WBI): een bedrag dat gemeenten krijgen om te helpen met het uitvoeren van bouwprojecten. In februari 2021 is een aanvraag voor de rijksbijdrage op basis van de WBI toegekend. 

Vragen over de wijk

Nieuw Legmeer wordt stap voor stap een nieuwe moderne Amstelveense woon- en werkwijk voor jong en oud. Een wijk waarin mensen graag wonen, werken en zijn. De dagelijkse voorzieningen zoals een basisschool, openbaar vervoer, medisch centrum en recreatie zijn op loopafstand. De gemeente wil van Nieuw Legmeer dé energieneutrale wijk van Amstelveen maken, met aandacht voor het veranderende klimaat en de circulaire economie. Zo’n soort wijk bestaat nog niet binnen de gemeente. 

Legmeer is de enige locatie in Amstelveen waar we op grote schaal woningen kunnen toevoegen, zonder de geluidsbeperkingen van Schiphol en met het behoud van het groen.

Veel van de gebouwen zijn verouderd en voldoen niet meer aan de eisen van nu en van de toekomst op het gebied van duurzaamheid. 

De wijk is op papier verdeeld in 21 gebieden, omdat Nieuw Legmeer te groot is om in 1 keer te ontwikkelen. Deze gebieden, ook wel ontwikkelclusters, zijn bepaald op grond van de huidige wegenstructuur en andere fysieke grenzen en bestaan uit een mix van wonen, werken en voorzieningen. Elk cluster krijgt haar eigen spelregels en voorwaarden (het clusterpaspoort). Dit clusterpaspoort zal worden opgesteld na het stedenbouwkundigplan. Per cluster voerden we gesprekken met de eigenaren van de grond, om de haalbaarheid van de transformatie te onderzoeken en tot ontwikkeling en uitvoering te komen. 

Nee, dat gebeurt stap voor stap.  

Een basisschool, medisch centrum, winkels (waaronder een supermarkt), werkplekken, openbaar vervoer en parken. Allemaal op loopafstand. 

We schatten in dat het zo’n 15 jaar duurt. 

Nieuw Legmeer krijgt een uniek en vernieuwend stedelijk karakter. We creëren een mix van wonen en werken met alles dat daarbij hoort, zoals winkels, scholen, zorg, recreatie en horeca. In de wijk komen betaalbare woningen voor alle doelgroepen.  

Er komen steeds meer manieren om de wijk te bereiken. De halte Sacharovlaan wordt bijvoorbeeld dé belangrijkste (toekomstige) overstaphalte van Amstelveen-Zuid. Hier kan overgestapt worden van de Amsteltram naar de R-Net bussen tussen Aalsmeer-Amstelveen Busstation-Amsterdam en omgekeerd. De halte Sacharovlaan wordt zo een zogenaamde mobiliteitshub waar meerdere manieren van vervoer en vervoersfuncties (zoals deelfietsen, laadpunten, taxi- en carpoolplaatsen) samenkomen. 

De gemeentewerf en het Afvalbrengstation passen niet in de plannen voor Nieuw Legmeer. Daarom verplaatsen we ze, en dit kost geld. Deze kosten worden voor een deel betaald vanuit de algemene reserve, voor deel uit het project zelf en voor een deel vanuit de WBI. Het advies aan de gemeenteraad is om hiermee te starten zodra het zeker is dat we meerdere clusters (3 of meer) gaan ontwikkelen. 

Het is de bedoeling om beide gemeentelijke instellingen te verhuizen naar het nieuw te bouwen Bedrijvencentrum Amstelveen Zuid (BTAZ)
 

In eerdere fases waren er verschillende momenten om mee te denken over de nieuwe wijk. Tijdens de ontwikkeling is het aan ontwikkelaars om meningen van betrokkenen te verzamelen en de omgeving te betrekken. 

Vanuit het beleid van de gemeente en vanuit landelijke en Europese regelgeving hebben we het doel om van Nieuw Legmeer een energieneutrale wijk maken, met woningen met zeer lagen energiekosten. Daarmee houden we rekening met het veranderende klimaat en de circulaire economie.  

De precieze kosten zijn nu nog niet in te schatten, maar worden straks beschreven in verschillende documenten, zoals het Bodemenergieplan en de Leidraad Duurzaam Bouwen.