Nadeelcompensatie aanvragen

Algemeen

Als u of uw bedrijf schade lijdt als gevolg van een besluit of actie van de gemeente, hebt u mogelijk recht op nadeelcompensatie. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij verlies van winst of (huur)inkomsten, vermindering van de waarde van een bedrijf of woning, of schade of tijdelijke overlast tijdens bouwwerkzaamheden.

Dit heeft u nodig

  • Ondertekende aanvraag met datum, naam en adres van aanvrager
  • Omschrijving van de gebeurtenis die schade heeft veroorzaakt, de schade en een inschatting van het bedrag van de schade
  • Als u winst of inkomen bent misgelopen, deel dan de jaarrekening van het jaar waarin u schade had. Stuur ook de jaarrekeningen van de 3 vorige jaren. Voeg daarnaast kopieën toe van uw laatste aanslagen voor vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting
  • Als u huurinkomsten bent misgelopen, stuur ons dan een kopie van uw huurcontract of gebruiksovereenkomst. Voeg ook een kopie van de eigendomsakte toe 

Dit moet u weten

  • Als de schade komt door een besluit waartegen u in beroep kunt gaan, kunt u binnen 5 jaar nadat dit besluit definitief is geworden een verzoek voor nadeelcompensatie indienen
  • Schade moet veroorzaakt zijn door acties van de gemeente
  • U moet kunnen laten zien dat u zwaarder bent getroffen dan anderen, dat u alles heeft gedaan om de schade te voorkomen of te verminderen, en dat de schade niet op een andere manier is verzekerd
  • Per 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet. Als schade is ontstaan door een bestemmingsplan of omgevingsvergunning van vóór 1 januari 2024, kunt u tot 5 jaar na het definitief worden van het besluit online een vergoeding voor planschade aanvragen. Dit is ook het geval als een proces voor 1 januari 2024 is gestart, maar na deze datum is afgemaakt 

Kosten

U betaalt € 500 voor het aanvragen van de compensatie. Als u recht heeft op vergoeding krijgt u dit bedrag terug, samen met andere gemaakte kosten zoals rechtsbijstand.

Na uw aanvraag

Binnen 8 weken na uw aanvraag ontvangt u het besluit. Deze termijn kan maximaal 1 keer verlengd worden door de gemeente Amstelveen. Als een adviescommissie (die niet deel uitmaakt van de gemeente) de aanvraag bekijkt, ontvangt u het besluit binnen 6 maanden. Deze termijn kan maximaal 1 keer met 6 maanden verlengd worden.

Contact

Heeft u vragen? Neem contact op via het contactformulier van Loket Bouwen en Vergunningen.