Inkoop jeugdhulp

Algemeen

Per 1 januari 2022 is de Raamovereenkomst Jeugdhulp in werking getreden. Dit betreft een gezamenlijke aanbesteding van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer. Op deze pagina leest u meer over de uitgangspunten voor de inkoop, tussentijdse toetreding en belangrijke contactgegevens.

Looptijd aanbesteding jeugdhulp

De Raamovereenkomst Jeugdhulp – onderdeel van de openbare Europese aanbesteding met I&A-nummer 2020/0025 – heeft een looptijd van drie jaar. Deze looptijd kan twee keer verlengd worden met twee jaar. De gemeenten hebben besloten om gebruik te maken van de eerste verlengingsoptie. Dit betekent dat de Raamovereenkomst verlengd wordt tot 1 januari 2027. 

Bekijk alle documenten van de aanbesteding.

Uitgangspunten inkoop jeugdhulp

De inkoop is gebaseerd op eenvoud, inzicht en samenwerking, met de volgende uitgangspunten: 

  • Normaliseren: het herstel van het gewone staat centraal, niet alles hoeft te worden behandeld. Doel is om de hulp zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig in te zetten 
  • Terugdringen verblijf: als verblijf onvermijdelijk is, zetten we in op gezinsachtige verblijfsvormen 
  • Samenwerking tussen de gemeenten en jeugdhulpaanbieders verbeteren. Met een focus op inhoud en eenvoud

Tussentijdse toetreding

Binnen de aanbesteding is het mogelijk dat nieuwe partijen die voldoen aan alle eisen en voorwaarden op een later tijdstip toetreden als opdrachtnemer. U kunt jaarlijks per 1 januari toetreden als gecontracteerde zorgaanbieder, voor de resterende duur van de Raamovereenkomst.

Uw inschrijving voor tussentijdse toetreding kunt u jaarlijks vanaf 1 mei tot uiterlijk 1 oktober indienen.

Geldig kwaliteitscertificaat 

Een van onze eisen voor tussentijdse toetreding is dat een zorgaanbieder in het bezit dient te zijn van een geldig kwaliteitscertificaat. Dit kan een HKZ, ISO 9001, KIWA, kwaliteitskader gehandicaptenzorg, kwaliteitskeurmerk NKD of geldig visitatierapport LVVP zijn. Andere certificaten accepteren wij niet binnen onze aanbesteding. 

Als u nog niet in bezit bent van een kwaliteitscertificaat, dan raden wij u aan de aanvraag hiervan zo snel mogelijk te starten. Het certificeringstraject kan namelijk tot een aantal maanden in beslag nemen. Het kan zijn dat het traject voor sluiting van de inschrijvingen nog niet afgerond is. U dient bij de inschrijving aan te tonen dat u uiterlijk op 1 juni het certificeringstraject bent gestart.  

Aanmelden voor tussentijdse toetreding 

Als u geïnteresseerd bent in de tussentijdse toetreding, dan kunt u ons mailen via tti.jeugdhulp@amstelveen.nl. U ontvangt vervolgens van ons een e-mail met verdere instructies. 

Beschikbaarheidswijzer

Binnen de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer wordt gebruikgemaakt van de Beschikbaarheidswijzer. De Beschikbaarheidswijzer is een gebruiksvriendelijk, interactief platform dat inzicht geeft in het gecontracteerde aanbod en de mogelijke wachttijden voor de gecontracteerde jeugdhulp.  

Via de Beschikbaarheidswijzer ziet u direct het ingekochte jeugdhulpaanbod voor onze gemeenten.

Administratieprotocol

Het administratieprotocol beschrijft het operationele proces van de administratieve en financiële verwerking van specialistische jeugdhulp voor gecontracteerde jeugdhulpaanbieders. Bekijk het Administratieprotocol. 

Contact

Wij streven naar optimale bereikbaarheid. Hieronder leest bij welke afdeling u met uw vraag terecht kunt.