Hulp bij betalingsachterstanden en schulden

Algemeen

Veel mensen in Nederland hebben te maken met betalingsachterstanden en schulden. Het is heel begrijpelijk als u er zelf niet meer uitkomt en hulp of financieel advies nodig heeft. Neem in dat geval contact op met de gemeente. Zo voorkomt u dat uw problemen erger worden.

Tijdens het gesprek

Binnen 2 weken ontvangt u een uitnodiging voor een gesprek. Tijdens het adviesgesprek kijkt u samen met onze medewerker naar uw betalingsachterstanden, inkomsten en uitgaven. Daarna beslist u zelf of u hulp van de gemeente wilt. In het vervolgtraject maakt onze medewerker met u een plan van aanpak voor het oplossen van uw betalingsachterstanden of schulden. 

Crisissituatie 

Is er sprake van een dringende situatie, zoals een dreigende huisuitzetting of afsluiting van gas, water en licht? Dan is het eerste gesprek binnen 3 werkdagen.  

Dit heeft u nodig voor het gesprek

  • Een geldig paspoort of identiteitskaart 

Daarnaast is het handig om mee te nemen:

  • Gegevens over uw (gezins)inkomen en vermogen (bezittingen zoals huis, auto en spaargeld) 
  • Een overzicht van uw betalingsachterstanden en/of schulden 

Dit moet u weten

  • U kunt schuldhulpverlening krijgen als u inwoner bent van de gemeente Amstelveen 
  • Een adviestraject of schuldhulpverlening bij de gemeente is gratis 
  • Soms zoekt de gemeente contact. U krijgt een brief of we bellen bij u aan. Dat doen we als uw verhuurder, energiemaatschappij, zorgverzekeraar of waterleverancier ons heeft gewezen op betalingsachterstanden. Sinds 2021 zijn deze instanties verplicht betalingsachterstanden door te geven aan de gemeente 
  • Soms is het nodig om schuldenbewind aan te vragen bij de rechtbank. Een bewindvoerder wordt dan verantwoordelijk voor uw financiën. De bewindvoerder probeert samen met de gemeente de schulden op te lossen. Meer informatie en een overzicht van bewindvoerders waar de gemeente mee samenwerkt vindt u op de pagina Bewindvoering bij schulden

Anders regelen

U kunt ook een afspraak maken door te bellen naar 020 540 49 11. Onze medewerkers van het Sociaal loket helpen u graag verder. Ook met andere vragen over werk en inkomen. 

Aanvullende hulp en advies

Voor advies kunt u ook terecht bij Participe Amstelland of Humanitas. Behoefte aan onafhankelijke ondersteuning? Neem contact op met de cliëntondersteuners van MEE Amstel en Zaan via telefoonnummer 020 512 72 72. Deze hulp is gratis.