Een inwoner of huishouden melden bij het Sociaal team

Algemeen

Heeft u als professional contact met iemand met complexe meervoudige problematiek waarbij het huishouden zelf (tijdelijk) geen regie kan voeren? Dan kunt u die inwoner of dat huishouden online melden bij het Sociaal team van de gemeente.

Dit heeft u nodig

U heeft een code nodig voor de online melding. Heeft u deze code niet, neem dan contact op met het Sociaal team via telefoonnummer 020 545 71 50.

Dit moet u weten

  • Het Sociaal team ondersteunt inwoners met problemen waar zij zelf niet uitkomen 
  • Er moet sprake zijn van (complexe) meervoudige problematiek waarbij regie nodig is 
  • In andere gevallen kunt u de inwoner doorverwijzen naar het Sociaal loket

Het Sociaal team biedt hulp vanuit meerdere clusters

Casusregisseur

Casusregisseurs van het Sociaal team voeren regie bij complexe multiproblematiek. Het perspectief van de inwoners is leidend. Er wordt ingezet op de juiste ondersteuning en systemisch en contextgericht gewerkt. Altijd met oog voor de veiligheid binnen een huishouden. 

 IHV (intensief hulpverleningstraject vrijwillig) 

Vrijwillige intensieve hulpverlening (IHV-traject) richt zich op de behandeling van psychische en praktische problemen bij ouders en kinderen. Het doel is om gezinnen op weg te helpen naar een gezond en veilig opvoedklimaat. 

 SPV (sociaal psychiatrisch verpleegkundigen) 

Sociaal psychiatrisch verpleegkundigen ondersteunen inwoners die onbegrepen gedrag laten zien, veroorzaakt door onderliggende componenten zoals psychiatrie, psychogeriatrie, niet aangeboren hersenletsel (NAH), licht verstandelijke beperking (LVB) of een persoonlijkheidsstoornis. Hoofddoel is het toeleiden naar geestelijke gezondheidszorg. 

Gezinscoaches 

Gezinscoaches voeren regie en bieden hulpverlening in huishoudens met minderjarige kinderen waar wordt gewerkt aan een kansrijk en veilig opvoedklimaat. Er is geen sprake van acute onveiligheid. Eerdere hulpverlening is niet toereikend gebleken en er is sprake van een structurele kwetsbaarheid bij de ouders/opvoeders.

Na uw melding

Op basis van uw melding bekijkt het aanmeldteam of de hulpvraag van de inwoner passend is voor ondersteuning van het Sociaal team. Wij doen ons best om binnen 10 werkdagen contact op te nemen met u en het huishouden of de inwoner voor wie u de melding heeft gedaan.