Bijstandsuitkering aanvragen
Algemeen
Als u te weinig geld heeft om van te leven, komt u misschien in aanmerking voor een bijstandsuitkering. U krijgt dan een geldbedrag dat uw inkomen aanvult tot het bestaansminimum. U krijgt een bijstandsuitkering totdat u zelf weer voldoende inkomen heeft.
Tijdens het gesprek
Een medewerker van het Sociaal loket bekijkt samen met u uw situatie. Als u recht heeft op een bijstandsuitkering, bespreken we hoe u die kunt aanvragen en wat er in ruil van u verwacht wordt. Ook kijken we samen met u of er nog meer uitkeringen en regelingen zijn waar u recht op heeft.
Dit heeft u nodig
- Een geldig paspoort of identiteitskaart
- Gegevens over uw (gezins)inkomen en vermogen (bezittingen zoals huis, auto en spaargeld)
Dit moet u weten
U kunt een bijstandsuitkering aanvragen in de volgende situatie:
- U woont in Nederland en heeft de Nederlandse nationaliteit heeft of een geldige verblijfsvergunning
- U bent 18 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd
- U en uw eventuele partner hebben niet genoeg geld om van te leven. Uw gezamenlijke inkomen en eigen vermogen liggen onder de bijstandsgrens
- U kan korte, eenvoudige Nederlandse teksten lezen en schrijven (lees meer over de taaleis in de bijstand)
- U heeft geen recht op een andere uitkering, zoals een werkloosheidsuitkering
- U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring
- U bent actief op zoek naar een baan, als u kunt werken
Hoeveel u krijgt
De gemeente vult uw inkomen aan tot de bijstandsnorm die voor u geldt: het sociaal minimum om van te kunnen leven. De hoogte van de bijstandsnorm hangt af van uw leeftijd en uw leefsituatie. Ook maakt het uit of u met meer mensen in huis woont en de kosten voor levensonderhoud met elkaar kunt delen.
Hoelang u dit krijgt
Gaat u samenwonen, werken of krijgt u andere inkomsten, dan heeft dit invloed op uw uitkering. Geef wijzigingen in uw situatie daarom zo snel mogelijk door aan de gemeente. Zo voorkomt u dat u later te veel ontvangen uitkering moet terugbetalen. Kijk voor al uw rechten en plichten in de bijstand op de website van de Rijksoverheid.
Anders regelen
U kunt het Sociaal loket ook bellen via 020 540 49 11. Onze medewerkers helpen u graag verder, ook met andere vragen over werk en inkomen. Kijk voor meer informatie op de pagina Sociaal loket.
Aanvullende hulp en advies
Voor hulp bij het aanvragen kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café of het spreekuur van Sociaal Steunpunt Amstelveen.
Heeft u behoefte aan onafhankelijk advies? Neem contact op met de cliëntondersteuners van MEE Amstel en Zaan via telefoonnummer 020 512 72 72. Deze hulp is gratis.