Brieven, klachten, Woo-verzoeken van anonieme burgers
Het komt soms voor dat inwoners anoniem willen blijven in hun communicatie met de gemeente. Hierbij kan het gaan om brieven aan de gemeente, klachten, als ook Woo-verzoeken. De gemeente heeft als uitgangspunt dat dit soort verzoeken niet in behandeling worden genomen.
Brieven en klachten
De overheid moet in principe altijd op brieven of klachten van burgers reageren. Er zijn echter gevallen waarin overheden niet (inhoudelijk) hoeven te reageren. Bijvoorbeeld als een burger zelf in gebreke blijft en niet op de goede manier contact zoekt met een instantie. Ook burgers hebben hun eigen verantwoordelijkheid in de communicatie met de overheid.
Voorbeelden daarvan zijn anonieme of beledigende brieven, brieven die gaan over een blijvend meningsverschil waarbij geen nieuwe standpunten zijn te verwachten, kennisgevingen en verzoeken om al eerder verstrekte informatie of specificatie. Als een overheidsinstantie daar niet op reageert, is dat volgens de Nationale ombudsman gerechtvaardigd.
Inzage in dossiers
Inzage in een dossier mag niet anoniem. Vanwege de bescherming van persoonsgegevens moet bij een dergelijk verzoek altijd iemands identiteit geverifieerd worden vóórdat dergelijke informatie wordt ingezien. Dan is iemands naam, adres, geboortedatum en/of eventueel BSN-nummer een vereiste. Deze verificatie kan op diverse manieren plaatsvinden. Bijvoorbeeld verzoeken via DigiD of iemand persoonlijk identificeren op het raadhuis middels inzage in de paspoort.
Woo-verzoeken
Een Woo-verzoek is een aanvraag (artikel 1:3) in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In dit geval moet een verzoek voldoen aan de overige vereisten van een aanvraag (artikel 4:2 Awb), namelijk dat deze naam en adres van de aanvrager moet bevatten. Een Woo-verzoek dat hier niet aan voldoet, wordt niet in behandeling genomen. Kijk voor meer informatie op de pagina Wet open overheid (Woo-verzoek).