Privacyverklaring registratiesysteem verduurzamen gebouwen
Om het proces rondom het verduurzamen van gebouwen efficiënt in te richten en uit te voeren gebruikt de gemeente persoonsgegevens. De gemeente legt graag uit hoe zij persoonsgegevens gebruikt.
Samenvatting van het proces
In 2040 wil de gemeente niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Energiebesparing en -opwek bij bestaande gebouwen speelt hierbij een belangrijke rol. Ter ondersteuning van de uitvoering van dit proces, wordt een registratiesysteem gebruikt waarin (onder meer) kenmerken van gebouwen worden geregistreerd.
Voorbeeld: De gemeente verstuurt brieven over een collectieve inkoopactie voor zonnepanelen. In het registratiesysteem houdt de gemeente bij welke gebouwen zonnepanelen hebben. De adressen waar geen zonnepanelen zijn geregistreerd ontvangen geen brief over de zonnepanelenactie.
Als een inwoner of eigenaar van een gebouw akkoord gaat met het registreren van persoonsgegevens kan een naam met aanvullende gegevens worden gekoppeld aan het adres. Hierdoor is het mogelijk om sociale en kwalitatieve gegevens te koppelen aan het adres.
Voorbeeld: Een contactpersoon geeft aan interesse te hebben in informatieavonden en/of nieuwsbrieven over duurzaamheid. Aan de hand van een e-mailadres kan de contactpersoon worden geïnformeerd.
Welke categorieën van persoonsgegevens verzamelt de gemeente?
Voor uitvoering van de energietransitie verzamelt en gebruikt de gemeente (mogelijk) onderstaande gegevens:
- Naam
- Adres
- Postcode
- Woonplaats
- E-mailadres
- Telefoonnummer
Bij het verzamelen van gegevens wordt altijd gekeken naar welke gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de gemeentelijke taak. De bovenstaande gegevens worden alleen verzameld als u hiermee instemt.
Doel van het gebruik van persoonsgegevens
De gemeente gebruikt de genoemde persoonsgegevens voor het verminderen van CO2-uitstoot door het nemen van energiebesparende maatregelen door huiseigenaren. De regeling is onderdeel van de uitvoering van de Urgenda-uitspraak en hangt samen met de Klimaatakkoordmaatregelen.
Grondslag voor het gebruik van persoonsgegevens
De basis ligt in de noodzaak om een taak van algemeen belang uit te kunnen voeren. (art. 6 lid 1 sub e AVG).
Gegevensdeling
In sommige gevallen is het nodig om informatie te delen met derden. De gemeente deelt persoonsgegevens of vraagt persoonsgegevens op bij andere partijen wanneer dit nodig wordt geacht voor de eerder omschreven doeleinden.
Verwerkers die namens de gemeente handelen kunnen mogelijk wel toegang hebben tot persoonsgegevens. Persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de Europese Economische Ruimte (EER).
Hoe lang worden uw persoonsgegevens bewaard?
De gemeente bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de eerdergenoemde doeleinden. Volgens de selectielijst van de Archiefwet is de gehanteerde bewaartermijn maximaal 5 jaar nadat het gebouw energieneutraal is. De bewoner kan daarnaast ook altijd een verzoek indienen voor het verwijderen van zijn/haar gegevens.
Meer informatie en het uitoefenen van uw rechten
Voor informatie over uw rechten en hoe u deze kunt uitoefenen kunt u terecht op de pagina Rechten van betrokkenen. En meer informatie over hoe de gemeente omgaat met persoonsgegevens kunt u vinden op de pagina Online Privacyverklaring gemeente Amstelveen.